Training voor leidinggevenden
Het werk binnen de overheid verandert. We werken steeds vaker met verschillende personen en partijen aan complexe vraagstukken. Daarbij werken we in wisselende teams, vanuit wisselende rollen. Om te kunnen leren, veranderen en innoveren in het werk komt er steeds meer aandacht voor wat er tussen mensen gebeurt. De kwaliteit van onze werkrelaties bepaalt grotendeels de kwaliteit van ons werk.
Werkrelaties waarin we ons niet thuis voelen, nodigen eerder uit tot overleven dan tot samenwerking, creativiteit en wendbaarheid. Dat verklaart waarom we in de ene situatie kunnen schitteren en in de andere situatie staan te schutteren. En waarom we soms geen initiatief nemen, ons talent niet inzetten, in verkeerde patronen verzeild raken en ons niet aan eerder gemaakte afspraken houden, terwijl we dat wel zouden willen. Het helpt dan niet om afspraken opnieuw te maken of mensen en groepen weg te zetten als incompetent of onbetrouwbaar. Het antwoord ligt besloten in het versterken van onze werkrelaties.
Goede werkrelaties hebben te maken met de mate waarin we relevante informatie op tafel leggen, de vrijheid om verschil van mening te hebben en de kracht om de spanning van het onbekende aan te gaan. Zo kunnen we constructief zijn en betekenisvol bijdragen aan ontwikkeling en innovatie.
In deze trainig, die speciaal gericht is op leidingevenden, haken we aan bij visie op publiek leiderschap van Mark Frequin, waarbij leiderschap niet meer gaat om bepalen maar om het faciliteren en stimuleren van een gedeeld proces waarin per vraagstuk de juiste spelers samenwerken.
Achtergrond
- Ahuis, G.J. (2019). Betekenisvolle Werkrelaties- Management boek
- Ahuis, G.J. (2021). Interview Ina Ahuis "Gebruik spanning als kompas"
- Ahuis, G.J. (2021). Pleiten en Onderzoeken – Lerende gesprekken over complexe vraagstukken
Docent
Ina Ahuis studeerde sociale wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze is gespecialiseerd in leren in organisaties, auteur van ‘Betekenisvolle werkrelaties’ (2019) en werkt als organisatieadviseur aan samenwerkingsvraagstukken. Ze ontwikkelde daarnaast haar eigen leergang, is docent bij verschillende instituten (Sioo, Wenckebach Instituut en Noorderlink) en treedt op als coach en spreker. Zij werkt met inzichten vanuit onder meer organizational learning, systemisch werk, deep democracy, het brein en antropologie.
Uitvoering
Fysiek
Tijdsduur
2 dagen van elk 7,5 uur
Data en inschrijven
Binnenkort zullen wij nieuwe data bekend maken.